گروه خدمات و اکوسیستم بازرگانی

مدیر گروه: دکتر محمد مهدی لطیفی

 

اعضای پیوسته؛ دکتر شکرالله خواجوی، دکتر داریوش طهماسبی، دکتر سعید اسلامی بیدگلی، دکتر الهام رازقندی

 

اهداف گروه

 

از آنجا که تحلیل روندها و رویدادهای اکوسیستم بازرگانی و حل مسائل موجود در آن یکی از وظایف مهم متخصصان این حوزه است، دانشجویان باید بتوانند با پردازش داده ها، روندها و رویدادها، آینده کسب و کارهای فعال در اکوسیستم بازرگانی را ترسیم و مدیریت کنند. گروه "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" با این فلسفه فکری طرح ریزی شده است تا مهارت ها و توانمندی های رقابتی دانشجویان و نقش آفرینی مؤثرتر آن ها در بازار و اجتماع را با تکیه بر دانش به روز، حرفه ای و کاربردی میسرتر نماید. بر این اساس، هدف اصلی گروه "خدمات و اکوسیستم بازرگانی"، توانمندسازی دانشجویان، مدیران ارشد، مدیران میانی، رؤسا و معاونین کسب و کارهای مختلف کشور در حوزه های مختلف بازرگانی است. یکی دیگر از اهداف این گروه، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای حرفه ای به دانشجویان و ذینفعان این حوزه به منظور توانمندسازی آن ها جهت شناسایی و ردیابی روندها و رویدادهای جاری و بالقوه ای است که فرصت ها و تهدیدها و همچنین قوت ها و ضعف ها را برای تداوم موفقیت یک سازمان در اکوسیستم بازرگانی ایجاد می کنند. مقصود این گروه این است که با بهره گیری از دانش و تجربه اساتید صاحب نام، مهارت های دانشجویان را در حوزه های مختلف بازرگانی تقویت کرده و آن ها را برای بهره گیری بهتر از فرصت ها و مدیریت چالش های در حال ظهور در این زمینه آماده نماید. کسب و کارها پویا هستند، از این رو توانمندسازی مستمر دانشجویان جهت تحلیل محیطِ دائما در حال تغییر در اکوسیستم بازرگانی، از الزامات موفقیت جهت تبدیل شدن آن ها به سرمایه های انسانی به شمار می رود. چون فاصله میان مطالب آکادمیک با نیازهای اجرائی و عملیاتی فضای بازرگانی همواره یکی از مسائل پیش روی نظام آموزشی کشور بوده است، یکی دیگر از اهداف گروه "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" این است که از طریق همکاری و مشارکت با سازمان های تخصصی حوزه بازرگانی نظیر اتاق های بازرگانی، تشکل های اقتصادی، بانک ها، سازمان های بیمه ای، سازمان امور مالیاتی، واردکنندگان، صادرکنندگان، سازمان گمرک، و ... به تلفیق و تقریب ارتباط میان دانشگاه و صنعت بپردازد. بر همین اساس در ایجاد این گروه تلاش شده تا حدودی مطالب آموزشی با همکاری و مشارکت فعالین و کنشگران اجرائی حوزه های مختلف خدمات و اکوسیستم بازرگانی طراحی شده و مطالب نظری و انتزاعی به همراه مفاهیم عملیاتی و کاربردی ارائه گردد.

 

مأموریت گروه 

 

اساساً سیستم های بازرگانی مبتنی بر انسان هستند، بدین معنا که سرمایه های انسانی توانمند از طراحی و توسعه محصولات تا ارائه بی واسطه آن ها به مشتریان نقش بسیار حیاتی دارند. از این رو، سرمایه گذاری در تقویت نیروی انسانی و همچنین تقویت دانش و مهارت آنان در حوزه های مختلف اکوسیستم بازرگانی به معنای توسعه قابلیت های رقابتی سازمان های فعال در رسته های مختلف بازرگانی خواهد بود. رسالت گروه "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" متمرکز بر ارائه مفاهیمی است که دانشجویان را برای ورود بهتر و مؤثرتر به فضای تجارت و بازرگانی آماده می سازد و همزمان سطوحی از تفکر تحلیلی و قابلیت مرجعیت علمی و عملیاتی را در حوزه های مختلف بازرگانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آن ها ایجاد می کند. اهم رسالت گروه خدمات و اکوسیستم بازرگانی به شرح زیر است:

*مدیریت و اجرای رشته های مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی و مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی در مقطع کارشناسی ارشد

*ارائه آموزش حرفه ای جهت توانمندسازی دانشجویان و تقویت مهارت های فکری، گفتاری، عملیاتی و ارتباطی آن ها در راستای شناسائی حوزه های مختلف دانشی "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" و تدوین استراتژی عملیاتی جهت فعالیت در آن

*تلفیق و ارائه مفاهیم نظری جهت چارچوب بندی و سازماندهی فکری دانشجویان، و مفاهیم اجرائی و ابزارهای علمیاتی به منظور آماده سازی آن ها جهت ورود به بازار 

*شبکه سازی مؤثر با سازمان ها و فعالین حوزه های مختلف "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" جهت ارتباط هرچه بیشتر و بهتر میان صنعت و دانشگاه و ارائه فرصت های شغلی باکیفیت برای دانشجویان و فارغ التحصیلان

*ایجاد و توسعه مراکز پژوهشی و نوآوری در حوزه های مختلف "خدمات و اکوسیستم بازرگانی" به منظور انتقال دانش روز دنیا به کشور و استفاده از آن در بازار.