گروه تجارت دیجیتال

مدیر گروه: دکتر سجاد خانی

اعضای پیوسته: دکتر نوید محمدی، دکتر اکبر محمدی



اهداف گروه

تجارت دیجیتال به عنوان یکی از ابعاد کلیدی اقتصاد دیجیتال، به مجموعه‌ای از فرایندها و فعالیت‌های تجاری اشاره دارد که از فناوری‌های نوین بویژه فناوری های انقلاب صنعتی چهارم بهره می‌برند. این نوع تجارت شامل استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغات و بازاریابی، و به کارگیری فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و داده‌کاوی برای بهبود کارایی و تجربه مشتری، پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین، مدیریت ارتباط با مشتری از طریق هوش مصنوعی، دنیاهای مجازی کسب و کار، پرو مجازی و ...  می شود. تجارت دیجیتال نه تنها به گسترش بازارها و افزایش دسترسی به مشتریان کمک می‌کند، بلکه به توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها در عرصه تجارت و بازرگانی نیز یاری می‌رساند. لذا مهمترین راهبردها در دانشکده تجارت و بازرگانی، توسعه تجارت دیجیتال در سطح ملی و بین المللی و تشکیل گروهی با این نام در دانشکده بوده است. هدف اصلی این گروه، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای به دانشجویان و ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی در حوزه تجارت دیجیتال و فناوری های نوین حوزه بازرگانی خواهد بود. همچنین چشم انداز اصلی این گروه، تاثیرگذاری بر رفع یا کاهش مسائل جامعه و صنعت در حوزه تجارت و بازرگانی دیجیتال خواهد بود.

ماموریت گروه


ماموریت‌های اصلی گروه تجارت دیجیتال به ترتیب ذیل خواهد بود:
1)    ارائه آموزش با کیفیت در حوزه تجارت نوین 
•    ارائه آموزش جامع در تجارت و بازرگانی، ادغام دانش نظری و مهارت‌های عملی لازم برای موفقیت در بازار دیجیتال و تجارت نوین؛
2)    ارتباط با جامعه و صنعت
•    کاهش یا رفع مسائل جامعه و صنعت در حوزه تجارت دیجتال و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه بازرگانی؛
•    تقویت روابط با شرکای صنعتی برای افزایش فرصت‌های شغلی برای دانشجویان در زمینه‌های مختلف کاری مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی و ... ؛
3)    پژوهش و نوآوری
•    ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک با بنگاه های بزرگ اقتصادی و سایر اعضای شبکه ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی؛
•    ارائه خدمات مشاوره ای و پژوهشی در حوزه تجارت دیجیتال و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه بازارگانی به ذینفعان مربوطه؛
•    ایجاد محیطی پویا، منعطف و مناسب برای پژوهش و نوآوری و ارائه مشوق هایی برای اساتید و دانشجویان در این خصوص؛
4)    توسعه مهارت
•    مهارت افزایی دانشجویان، دانش آموختگان و سایر ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی در حوزه تجارت دیجیتال؛
•    آموزش کار با هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، پرداخت‌های نوین بین المللی، ارتباط با مشتریان الکترونیکی، هوش تجاری و ... به ذینفعان؛ 
5)    مسئولیت اخلاقی و اجتماعی
•    پژوهش و نوآوری های مسئولانه و اخلاق محور در حوزه تجارت دیجیتال؛
•    اتخاذ مسئولیت های اجتماعی در قبال ذینفعان فعال در حوزه تجارت و بازرگانی در جامعه؛ 
•    توسعه و رشد مهارت در افراد جهت انجام تجارت سریع و ایمن با جهان؛
6)    به روزرسانی مستمر رشته ها و محتوای دروس
•    به روزرسانی مستمر در حوزه محتوای آموزشی و رشته های گروه متناسب با نیازهای روز کشور و روندهای جهانی