مارتک (MarTech) و وضعیت آن در ایران و جهان

مارتک (MarTech) و وضعیت آن در ایران و جهان

20 01 2025 08:43

کد خبر : 43080543

تعداد بازدید : 118

دکتر سجاد خانی 

عضو هیئت علمی دانشکده تجارت و بازرگانی دانشکدگان مدیریت 

 

 

مارتک (MarTech) و اندازه بازار آن

مارتک(MarTech)، برای کسب و کارهای معاصری که به دنبال بهینه‌سازی تلاش‌های بازاریابی خود در یک چشم‌انداز دیجیتالی فزاینده هستند ضروری است. با استفاده از مجموعه متنوعی از ابزارها و فناوری‌ها، سازمان‌ها می‌توانند استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند، تعامل با مشتری را بهبود بخشند و در نهایت نتایج کسب‌وکار بهتری را به همراه داشته باشند. همانطور که صنعت به تکامل خود ادامه می دهد، به روز ماندن در مورد آخرین روندها و فناوری ها برای بازاریابانی که قصد دارند در زمینه های خود رقابتی باقی بمانند، بسیار مهم خواهد بود.

مارتک، مخفف فناوری بازاریابی، به مجموعه نرم‌افزارها و ابزارهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که بازاریابان از آن‌ها برای برنامه‌ریزی، اجرا و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند. این فناوری طیف گسترده ای از راه حل ها را در بر می‌گیرد که برای ساده سازی عملیات بازاریابی، افزایش تعامل با مشتری و بهبود اثربخشی کلی بازاریابی طراحی شده اند.

صنعت مارتک در طول سال‌ها رشد قابل توجهی داشته است. اندازه بازار مارتک در جهان در سال 2023 حدود 669 میلیارد دلار! و در ایران در سال 1402 حدود 2400 میلیارد تومان تخمین زده شده است که نشان دهنده نقش حیاتی آن در استراتژی‌های بازاریابی مدرن است. اتکای فزاینده به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و ظهور کانال‌های بازاریابی دیجیتال به این رشد دامن زده است.

ترندهای مارتک در جهان:

هوش مصنوعی از مهم‌ترین ترندهای مارتک در ایران و جهان است!

1) شخصی‌سازی در مقیاس به کمک هوش مصنوعی مولد

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوا و تجربه شخصی‌سازی شده در مقیاس و دیگر استفاده‌های هوش مصنوعی در ابزارهای مارتک، تأثیر بسیاری در رشد آن داشته است.

2) انبار داده ابری ( Warehouses Data Cloud)

استفاده تیم‌های بازاریابی از انبار داده ابری به عنوان مرکز متمرکز برای بینش مشتری که امکان کمپین‌های هدفمندتر و دید یکپارچه‌تر به سفر مشتری را فراهم می‌کند.

3) اهمیت اکوسیستم‌ها و جوامع

امکان اتصال(integration) و همکاری بین ارائه‌کنندگان ابزار از طریق اکوسیستم‌ها با هدف ایجاد تجربه کاربری منسجم و بدون مشکل در اولویت کسب وکارها قرار گرفته است.

4) افزایش بهره گیری از No-code توسط سازندگان

 بازاریابان و کاربران ابزارهای مارتک برای ایجاد اپلییشن، وب‌سایت، کمپین‌ها و ... بدون نیاز به دانش فنی عمیق از طریق پلتفرم‌های Low-code/No-code توانمند شده‌اند.

ترندهای مارتک در ایران:

1) بهره‌گیری از هوش مصنوعی:

تسهیل فرآیند تولید محتوا و فعالیت‌های خلاقیت محور از طریق هوش مصنوعی، همچنین استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهایی مانند چت‌بات‌ها و برای هوشمندتر کردن ابزارهای اتوماسیون بازاریابی یا ECRM ها از ترندهای ایران است.

2) شخصی‌سازی:

ایجاد تجربیات شخصی سازی شده و همچنین ابزارهای پیشرفته توصیه‌گر شخصی‌سازی شده برای مشتریان از روش‌های مختلف مانند استفاده از هوش مصنوعی و ... که در ابتدا نیازمند یک CDP است.

 

برخی از اجزای اصلی مارتک (MarTech)

1) سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) :

پلتفرم‌هایی که به مدیریت تعاملات با مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی کمک می‌کنند و نقشه سفر آن‌ها را از طریق قیف فروش ردیابی می‌کنند.

2) پلتفرم‌های داده‌های مشتری(CDP) :

ابزارهایی که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و یکپارچه می‌کند تا یک پروفایل و نمایه یکپارچه و جامع از مشتری ارائه نمایند و باعث ارائه راه‌حل‌های شخصی سازی شده توسط کسب و کارها برای مشتری خواهد شد.

3) سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS):

نرم افزاری که ایجاد، مدیریت و بهینه سازی محتوای دیجیتال را برای وب‌سایت‌ها و سایر پلتفرم‌ها تسهیل می‌کند.

4) ابزارهای اتوماسیون بازاریابی:

راه‌حل‌هایی که وظایف تکراری حوزه بازاریابی مانند کمپین‌های ایمیلی، پست‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی و پرورش سرنخ فروش و ... را خودکار می‌کنند.

5) ابزارهای تجزیه و تحلیل:

پلتفرم‌هایی که بینش‌هایی را در مورد عملکرد کمپین، رفتار مشتری و روندهای بازار ارائه می‌دهند و به بازاریابان کمک می‌کنند تا تصمیمات مبتنی بر داده و دقیقی را اتخاذ نمایند.

6) ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی:

 راه‌حل‌هایی که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا پست‌ها را زمان‌بندی کنند، تعامل را نظارت کنند و عملکرد رسانه‌های اجتماعی را در پلتفرم‌های مختلف تحلیل و بررسی کنند.

7) خدمات بازاریابی ایمیلی:

 ابزارهای طراحی شده برای مدیریت کمپین‌های ایمیلی، از جمله مدیریت لیست، اتوماسیون توالی ایمیل‌ها و ردیابی عملکرد.

روندهای تأثیرگذار بر روی مارتک

ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: بسیاری از راه‌حل‌های مارتک از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای افزایش شخصی‌سازی و خودکارسازی فرآیندهای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

تمرکز بر تجربه مشتری: بازاریابان با استفاده از ابزارهای مارتک برای ارائه محتوا و تعاملات متناسب، به طور فزاینده‌ای تجربه مشتری را در اولویت قرار می دهند.

مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها: با افزایش نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها، شرکت‌ها در راه‌حل‌های مارتک سرمایه‌گذاری می‌کنند که انطباق را تضمین می‌کند و در عین حال استراتژی‌های بازاریابی مؤثر را ممکن می‌سازد.

اگر علاقمند به حوزه مارتک و روندها و اتفاقات جالب آن در ایران و جهان هستید، گزارش زیر را که تکراسا اینسایت منتشر کرده را مطالعه نمایید.

گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران (MatTech) 1403