معرفی دانشکده - دانشكده تجارت و بازرگانی commerce
اهداف و حوزه ماموریت دانشکده:
دانشکده تجارت و بازرگانی با هدف پر کردن خلاء حضور آکادمیک دانشگاهها در سطح اکوسیستم تجاری کشور، یعنی فضایی که نهادهای بازرگانی کشداره کل گمرک، شرکت نمایشگاههای بینالمللی، اتاقهای بازرگانی ایران و شهرستانها، سازمان توسعه تجارت، سازمان امور مالیاتی و وزارت صنعت معدن تجارت حضور دارند، تاسیس شد. از این رو این دانشکده سطح اقدام و مطالعه خود را سطح نهادهای بازرگانی، سازمانهای تنظیمگر و قانونگذار دولتی و غیردولتی، تشکلهای بازرگانی، قوانین بینالمللی تجارت و کلاً بازار (و نه الزاماً سطح شرکتها و بنگاههای تجاری، به عنوان وجه تمایز با دانشکده مدیریت کسب و کار) تعریف کرده است. در همین راستا این دانشکده بخشی از ماموریت خود را مطالعه و تعامل در زمینه کاربرد فناوریهای نوین در تجارت میداند و تلاش دارد به سازمانهای مختلف فعال در بخش تجارت کشور در پیادهسازی موفق این فناوریهای جدید یاری کند. از سوی دیگر به رغم تمرکز بر سطح نهادی، تجار کشور به عنوان ظرفیتی بسیار مهم که تا کنون مغفول نگه داشته شدهاند نیز مورد توجه این دانشکده قرار دارند. این افراد به عنوان عنصر کلیدی و شکلدهندگان اکوسیستم کشور میتوانند هم در مسیرهای آموزش شخصی خود از طریق دورههای آموزشی دانشکده و هم یا مشارکت در آموزش دانشجویان همچون ارائه فرصت کارآموزی یا بورس تحصیلی یا استخدام یا انتقال تجربه و سایر اشکال، با دانشکده تجارت و بازرگانی همکاری کنند.
شرکای راهبردی دانشکده:
این دانشکده تا کنون با شرکتها و نهادهایی همچون اتاق بازرگانی تهران، سازمان امور مالیاتی، سازمان توسعه تجارت و .... تفاهمنامههایی را امضا کرده که همگی عملیاتی شدهاند و در قالبهای مختلف به ویژه دوره آموزشی اجرا شده و میشوند. انتظار میرود با توجه به تغییرات دانشکده تجارت و بازرگانی، شرکای راهبردی جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شوند و تنوعبخشی قابل توجهی به خدمات این دانشکده صورت گیرد.
زمینههای همکاری با شرکا:
این دانشکده به عنوان تنها واحد دانشگاهی در دانشگاههای برتر کشور که اختصاصا بر تجارت تمرکز دارد، خود را ملزم میداند که به عنوان بخشی از اکوسیستم تجاری کشور مطرح باشد و در حوزههای مختلف اعم از آموزش، نوآوری و پژوهش، ارائه خدمات و ... به تشکلها و شرکتها و تجار خدمات ارائه دهد. از این رو از کلیه ذینفعان دعوت میشود که با ارتباط با این دانشکده علاوه بر معرفی خود، به حمایتهایی که میتوانند ارائه کنند و یا خدماتی که میتوانند برای دانشجویان یا سایر ذینفعان دانشکده فراهم کنند، اشاره کرده و مبنای یک همکاری سازنده دوطرفه را فراهم کند. دانشکده تجارت و بازرگانی با در نظر گرفتن نیازهای همکاران، همواره مدل منفعت دوطرفه را در نظر دارد و در ازای هر حمایت یا خدمتی که دریافت میکند از سبد خدمات خود که مجموعه متنوعی، شامل دورههای آزاد، ارائه سخنرانی در محل شرکت همکار، خدمات مشاورهای در زمینههای حقوق، مالی، زبان خارجه، یافتن بازارهای جدید، اتصال با بخشهای بازرگانی بینالمللی، برگزاری کلاس یا نمایشگاه در دانشکده، انجام فعالیتهای مشترک علمی مثل مستندسازی دستاوردها و .... از جمله خدماتی است که دانشکده تجارت و بازرگانی در ازای دریافت حمایت مالی یا معنوی و دانشی و یا انواع خدمات دیگر از همکاران و حامیان برای آنها به طور متقابل ارائه میکند.
بازنگری رشته مدیریت بازرگانی:
در حالیکه تا کنون رشته مدیریت بازرگانی به عنوان رشته اصلی پوشش دهنده دانشجویان متقاضی ورود به شرکتها و سازمانهای تجاری و بازرگانی و کسب و کارها شناخته میشد، با تاسیس و راهاندازی رشته مدیریت کسب و کار و استقرار آن در دانشکده مدیریت کسب و کار، فرصت ایجاد تمایز میان دو رشته مدیریت کسب و کار و مدیریت بازرگانی فراهم شد و دانشگاه تهران با تبدیل دانشکده مدیریت به دانشکدگان مدیریت و ایجاد دو دانشکده مدیریت کسب و کار و دانشکده تجارت و بازرگانی عملا زمینه این امر را محقق ساخت. ایده بنیادی این تفکیک این است که مدیریت کسب و کار به مدیریت در سطح بنگاه تجاری و شرکت میپردازد همچون رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، استراتژی، مدیریت ارتباطات کسب و کار و بازاریابی ولی دانشکده تجارت و بازرگانی به مدیریت در سطح کلان بازرگانی کشور شامل نهادهای تنظیمگر و قانونگذار، اکوسیستم خدمات بازرگانی، گمرک، امور مالیاتی، امور ارزی، سرمایه گذاری خارجی، حقوق تجارت بینالملل، فنون و آداب مذاکرات بینالمللی، اینکوترمز، قوانین صادرات و واردات، سیستمهای خرید، تجارت الکترونیک و مواردی در این سطح میپردازد. این تمایز، که البته مرز مبهم و باریکی است و گاه در مواردی در هم همپوشانی مییابند، کمک میکند که دانشگاه تهران در هر دو سطح بتواند خدمات علمی مناسب را ارائه کند. در حالیکه تا کنون تمرکز دانشگاه تهران به نمایندگی از گروه بازرگانی بر سطح بنگاه قرار گرفته بود، بازار خدمات علمی وسیعی در زمینههای نامبرده شده مورد غفلت قرار گرفته بود و به آنها پرداخته نمیشد. با تاسیس دانشکده تجارت و بازرگانی، شرایط برای اختصاص منابع علمی به این سطح فراهم آمده است تا به تدریج دانشگاه تهران بتواند در سطح کلان و نهادی بازرگانی نیز مرجع شماره یک علمی و معنوی شود. در حال حاضر دانشکده تجارت و بازرگانی در حال بازنگری رشته مدیریت بازرگانی است تا آن را کاملا از سطح بنگاه به سطح نهادی و اکوسیستم بازرگانی منتقل کند. انتظار میرود برنامه جدید تمایز بین دو رشته را کاملا روشن کرده و به رسیدن به اهداف مورد نظر ذکر شده کمک کند.
تاریخچه شکلگیری دانشکده:
دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه پیشتاز در تربیت مدیران و متخصصان علوم مدیریتی و اقتصادی، در سال 1400 و پس از نیازسنجی در جامعه علمی کشور، دانشکدههای جدیدی را به مجموع واحدهای تابعه خود افزود. در این راستا دانشکده «تجارت بینالملل و امور مالیه» با عنایت به بند «ج» دستور شماره ۲ مصوبه اولین نشست از دوره هشتم هیئت امنای دانشگاه تهران مورخ 07/10/1400 تاسیس گردید که بعدها به صورت اختصار به تجارت و مالیه تغییر نام پیدا کرد.
این دانشکده با منطق تقاضا محوری و پاسخگویی به روز و کاربردی به نیازهای جامعه، صنعت و بازار در حوزه تجارت و مالیه ایجاد شد تا هماهنگ و هم افزا با سایر دانشکدهها و مراکز و واحدهای دانشگاه تهران فعالیت نماید. مراسم آئین رسمی افتتاحیه دانشکده در 24 خرداد ماه 1401 برگزار شد و این دانشکده به ریاست آقای دکتر هاشم آقازاده به عنوان بنیانگذار شروع به کار کرد.
پس از تغییراتی در سازمان امور مالیاتی و تغییر در تقاضای آنها و نیز تاسیس دانشکده حسابداری و علوم مالی در دانشکدگان مدیریت، براساس مصوبه شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز تصمیمگیری و تصویب هیات امنا دانشگاه، عنوان دانشکده از تجارت و مالیه به دانشکده تجارت و بازرگانی تغییر نام پیدا کرد. پیرو این امر، مصوبه مورخ 1605/12/1403 هیات امنای محترم دانشگاه، الحاق این دانشکده به دانشکدگان مدیریت را مورد تصویب قرار داد. با انتصاب آقای دکتر آقازاده به معاونت بودجه و منابع بنیاد مستضعفان، آقای دکتر طاهر روشندل اربطانی رئیس دانشکدگان مدیریت سرپرستی این دانشکده را برعهده گرفتند و در شهریور 1403 آقای دکتر داتیس خواجه ئیان دانشیار دانشکده مدیریت کسب و کار به ریاست این دانشکده منصوب شدند.
تعداد اعضای هیات علمی:
در حال حاضر دانشکده تجارت و بازرگانی دارای 10 عضو هیات علمی تمام وقت می باشد و با جذب اساتید جدید در حوزههای مورد تمرکز خود در قالبهای مختلف دائم، وابسته و مدعو در پی تنوعبخشیدن و تکمیل کادر علمی خود است. مضاف بر اینکه سیاست این دانشکده همکاری نزدیک با سایر دانشکدههای دانشگاه تهران و سایر دانشگاهها و مراکز علمی کشور است.
تعداد گروهها:
گروه های دانشکده تجارت و بازرگانی شامل 3 گروه؛ گروه تجارت بین الملل، گروه خدمات و اکوسیستم بازرگانی، گروه تجارت دیجیتال است.
رشتههای دانشکده:
در حال حاضر دانشکده تجارت و بازرگانی رشتههای زیر را ارائه میدهد. رشتههای جدیدی نیز برای اجرا در سال تحصیلی آینده به وزارت علوم فرستاده شدهاند که امید بسیار میرود با تصویب آنها، رشتههای متنوع تری به علاقهمندان ارائه شود.
در مقطع کارشناسی:
مدیریت بازرگانی
مدیریت امور گمرکی
در مقطع کارشناسی ارشد:
مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی،
مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
علوم اقتصادی گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیکی
تعداد دانشجویان:
در پاییز سال 1403 تعداد دانشجویان این دانشکده در مقطع کارشناسی 247 نفر در رشته مدیریت بازرگانی و 86 نفر در رشته مدیریت امور گمرکی دانشجو دارد. در مقطع کارشناسی ارشد 45 نفر در مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بینالمللی، 38 نفر در مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی، 41 نفر در مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک و 30 نفر در علوم اقتصادی گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیکی.
سایر اطلاعات به تدریج و به فراخور تقاضا روی این صفحه و وبسایت قرار خواهد گرفت.