گروه تجارت بین الملل

مدیر گروه: دکتر احسان سلطانی فر

اعضای پیوسته: دکتر سمیرا سلیمان زاده

 عضو وابسته: دکتر داتیس خواجه ئیان (دانشیار)، دکتر هاشم آقازاده (دانشیار)

اهداف گروه


ارتباطات بین المللی و دپیلماسی فعال با لحاظ اصول حکمت و مصلحت از جمله مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران و نیز در زمرۀ عناصر ایجاد رفاه و رشد اقتصادی برای مردم شریف ایران محسوب میشود. یک بعد بسیار مهم این ارتباطات، روابط اقتصادی گسترده با کشورهای دنیاست به نحوی که امکان صادرات توانمندیهای ایران به بازارهای جهانی و در عین حال تامین نیازمندیهای کلیدی کشورمان از منابع خارجی را فراهم آورد. درونزائی و برونگرائی اقتصاد یا به عبارت دیگر حفظ استقلال و پرهیز از وابستگی در عین ایجاد پیوستگی و همبستگی اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا، عاملی مهم در جهت حفظ اقتدار و امنیت ملی کشورمان و تثبیت ثبات و صلح در منطقه خواهد بود. در همین رابطه و به منظور توسعۀ تجارت خارجی و همکاریهای اقتصادی بین المللی لازم است تا فعالین بخش خصوصی و کارگزاران دولتی در تراز جهانی در کشورمان تربیت شده و همزمان مسائل و فرصتهای موجود در میدان تجارت خارجی مورد پژوهش و مطالعات علمی قرار گیرد. همچنین بستر نخبگانی دانشگاه میتواند برای حل مشکلات بخش خصوصی در حوزۀ تجارت خارجی و  بهره گیری از فرصتهای موجود در این حوزه مورد بهره برداری بیشتری قرار گیرد. با احساس نیاز در این زمینه گروه تجارت بین الملل در دانشکدۀ تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران تشکیل شده و اغلب زمینه های مرتبط اعم از بازرگانی بین الملل، سرمایه گذاری خارجی، مدیریت بین الملل، دیپلماسی اقتصادی و حقوق تجارت بین الملل را مورد تمرکز و توجه قرار داده است. اهم اهداف این گروه بشرح ذیل قابل ارائه است؛
•    دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی و فنی در حوزۀ تجارت بین الملل در سطح کشور 
•    مشارکت مؤثر در فرایندهای تصمیم سازی وتصمیم گیری پیرامون نظام بازرگانی بین الملل کشور
•    ایفای نقش محوری و راهبری در فرایند تربیت متخصصان نخبۀ حوزۀ بازرگانی، تجارت بین الملل، دیپلماسی تجاری، مدیریت بین الملل و حقوق تجارت بین الملل آشنا با فنون اجرائی و آخرین رویه ها و استانداردهای بین المللی

ماموریت گروه 

•    مدیریت و اجرای رشتۀ مدیریت امورگمرکی در مقطع کارشناسی و رشته های مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی و تجارت بین الملل در دو گرایش دیپلماسی تجاری و بازاریابی صادرات و واردات در مقطع کارشناسی ارشد
•    ارائۀ خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره در حوزۀ تجارت و  بازرگانی بین الملل، دیپلماسی تجاری و حقوق تجارت بین الملل
•    شبکه سازی مؤثر با بخش خصوصی و دولتی فعال در داخل و خارج کشور
•    راهبری و اجرای پروژه ها و پژوهشهای بنیادین و کاربردی در حوزه های مختلف تجارت و بازرگانی بین الملل، مدیریت بین الملل و حقوق تجارت بین الملل