گروه تجارت بین الملل

گروه تجارت بین الملل

17 11 2024 10:02

کد خبر : 26367675

تعداد بازدید : 24

مدیر گروه: دکتر سجاد خانی

اعضای پیوسته:دکتر احسان سلطانی‌فر، دکتر سمیرا سلیمان زاده، دکتر اکبر محمدی، دکتر نوید محمدی 

 عضو وابسته: دکتر داتیس خواجه‌ئیان (دانشیار)، دکتر هاشم آقازاده (دانشیار)

 

در حال حاضر گروه تجارت بین الملل شامل دو بخش تجارت بین الملل و تجارت دیجیتال است و انتظار می‌رود در آینده و با توسعه دانشکده، دو گروه تجارت بین‌الملل و تجارت دیجیتال به طور مستقل فعالیت خود را ذیل داشکده تجارت و بازرگانی ادامه دهند.

در حال حاضر رشته‌های زیر در بخش بین الملل ارائه می‌شوند:

  • کارشناسی مدیریت امور گمرکی 

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت بین الملل

در بخش تجارت دیجیتال نیز رشته‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک 

  • کارشناسی ارشد اقتصاد گرایش اقتصاد و تجارت  الکترونیک  


اهداف گروه:

گروه تجارت بین‌الملل در قالب دو بخش تخصصی تجارت بین‌الملل و تجارت دیجیتال فعالیت می‌کند. 

بخش تجارت بین‌الملل حوزه‌هایی همچون بازرگانی بین الملل، سرمایه‌گذاری خارجی، مدیریت بین‌الملل، دیپلماسی اقتصادی و حقوق تجارت بین‌الملل را مورد توجه قرار می‌دهد. توجه به مشکلات بخش خصوصی در حوزۀ تجارت خارجی و  بهره‌گیری از فرصتهای موجود در آن یکی از مهمترین وظایف این بخش از گزوه است. اهم اهداف این بخش از گروه به شرح زیر است؛

- دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی و فنی در حوزۀ تجارت بین الملل در سطح کشور 

- مشارکت مؤثر در فرایندهای تصمیم سازی وتصمیم گیری پیرامون نظام بازرگانی بین الملل کشور 

- ایفای نقش محوری و راهبری در فرایند تربیت متخصصان نخبۀ حوزۀ بازرگانی، تجارت بین الملل، دیپلماسی تجاری، مدیریت بین الملل و حقوق تجارت بین الملل آشنا با فنون اجرائی و آخرین رویه ها و استانداردهای بین المللی

دومین بخش این گروه تجارت دیجیتال است. تجارت دیجیتال به عنوان یکی از ابعاد کلیدی اقتصاد دیجیتال، به مجموعه‌ای از فرایندها و فعالیت‌های تجاری اشاره دارد که از فناوری‌های نوین، به ویژه فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم بهره می‌برند. این نوع تجارت شامل استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغات و بازاریابی، و به کارگیری فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و داده‌کاوی برای بهبود کارایی و تجربه مشتری، پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین، مدیریت ارتباط با مشتری از طریق هوش مصنوعی، دنیاهای مجازی کسب و کار، پرو مجازی و ...  می شود. تجارت دیجیتال نه تنها به گسترش بازارها و افزایش دسترسی به مشتریان کمک می‌کند، بلکه به توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها در عرصه تجارت و بازرگانی نیز یاری می‌رساند. لذا یکی از مهمترین راهبردها در دانشکده تجارت و بازرگانی، توسعه تجارت دیجیتال در سطح ملی و بین المللی است. هدف اصلی این بخش از گروه، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای به دانشجویان و ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی در حوزه تجارت دیجیتال و فناوری های نوین حوزه بازرگانی است. همچنین چشم انداز اصلی این بخش از گروه، تاثیرگذاری بر حل مسائل جامعه و صنعت در حوزه تجارت و بازرگانی دیجیتال است.

ماموریت گروه:

ماموریت این گروه در بخش بین‌الملل عبارت است از:

- مدیریت و اجرای رشتۀ مدیریت امورگمرکی در مقطع کارشناسی و رشته های مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی و تجارت بین الملل در دو گرایش دیپلماسی تجاری و بازاریابی صادرات و واردات در مقطع کارشناسی ارشد
•    ارائۀ خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره در حوزۀ تجارت و  بازرگانی بین الملل، دیپلماسی تجاری و حقوق تجارت بین الملل

- شبکه سازی مؤثر با بخش خصوصی و دولتی فعال در داخل و خارج کشور

-   راهبری و اجرای پروژه ها و پژوهشهای بنیادین و کاربردی در حوزه های مختلف تجارت و بازرگانی بین الملل، مدیریت بین الملل و حقوق تجارت بین الملل


ماموریت‌های اصلی بخش تجارت دیجیتال این گروه عبارت است از:

در حوزه آموزش:

 ارائه آموزش با کیفیت در حوزه تجارت نوین 
-ارائه آموزش جامع در تجارت و بازرگانی، ادغام دانش نظری و مهارت‌های عملی لازم برای موفقیت در بازار دیجیتال و تجارت نوین؛

در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت:

- کاهش یا رفع مسائل جامعه و صنعت در حوزه تجارت دیجتال و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه بازرگانی؛

- تقویت روابط با شرکای صنعتی برای افزایش فرصت‌های شغلی برای دانشجویان در زمینه‌های مختلف کاری مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی و ... ؛
 

در حوزه پژوهش و نوآوری:
- ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک با بنگاه های بزرگ اقتصادی و سایر اعضای شبکه ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی؛
- ارائه خدمات مشاوره ای و پژوهشی در حوزه تجارت دیجیتال و بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه بازارگانی به ذینفعان مربوطه؛
-     ایجاد محیطی پویا، منعطف و مناسب برای پژوهش و نوآوری و ارائه مشوق هایی برای اساتید و دانشجویان در این خصوص؛
در حوزه توسعه مهارت:
- مهارت افزایی دانشجویان، دانش آموختگان و سایر ذینفعان حوزه تجارت و بازرگانی در حوزه تجارت دیجیتال؛
- آموزش کار با هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، پرداخت‌های نوین بین المللی، ارتباط با مشتریان الکترونیکی، هوش تجاری و ... به ذینفعان؛ 

در حوزه مسئولیت اخلاقی و اجتماعی:
-   پژوهش و نوآوری های مسئولانه و اخلاق محور در حوزه تجارت دیجیتال؛
-   اتخاذ مسئولیت های اجتماعی در قبال ذینفعان فعال در حوزه تجارت و بازرگانی در جامعه؛ 
- توسعه و رشد مهارت در افراد جهت انجام تجارت سریع و ایمن با جهان؛
در حوزه به روزرسانی مستمر رشته ها و محتوای دروس
- به روزرسانی مستمر در حوزه محتوای آموزشی و رشته‌های گروه متناسب با نیازهای روز کشور و روندهای جهانی​​​​​​​