بازدید هیئت عالیرتبه اتاق بازرگانی تهران از دانشکده تجارت و بازرگانی: نقشهراه همکاریهای آینده ترسیم شد - دانشكده تجارت و بازرگانی commerce
بازدید هیئت عالیرتبه اتاق بازرگانی تهران از دانشکده تجارت و بازرگانی: نقشهراه همکاریهای آینده ترسیم شد
17 03 2025 14:00
کد خبر : 62614205
تعداد بازدید : 215
در پی همکاریهای موفق اخیر میان اتاق بازرگانی تهران و دانشکده تجارت و بازرگانی، هیئت عالیرتبه اتاق بازرگانی تهران به دعوت رئیس این دانشکده از امکانات آن بازدید کردند. این دیدار سه ساعته که در روز یکشنبه ۲۶ اسفند برگزار شد، فرصتی مناسب برای ارزیابی دستاوردهای مشترک و بررسی نقشهراه همکاریهای آینده فراهم آورد. در این جلسه، مقامات ارشد اتاق بازرگانی و اعضای هیئتعلمی دانشکده به تبادل نظر در خصوص پروژههای آتی و تقویت فضای تجاری کشور پرداختند. اعضای هیئتعلمی دانشکده تجارت و بازرگانی نیز با ارائه گزارشی از پیشرفت همکاریهای دوطرفه و اقدامات انجامشده، به ترسیم چشماندازی از ماموریتهای دانشکده در سال آینده پرداختند. این دیدار که از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن کنفرانس دانشکده تجارت و بازرگانی برگزار شد، فضایی مناسب برای تبادل نظر و ایجاد ارتباطات بیشتر فراهم ساخت.
در این دیدار، هیئت بازدیدکننده از اتاق بازرگانی تهران شامل آقای دکتر فریدون وردینژاد، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران؛ آقای غلامرضا ملکی، معاون امور مجلس، تشکلها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران؛ آقای امیررضا بیدگلی، مدیر امور تشکلهای اتاق تهران؛ و خانم دکتر مهرناز تجدد علیزاده، مدیر توسعه همتایابی تجاری اتاق تهران بودند. از طرف دانشکده تجارت و بازرگانی نیز، آقای دکتر داتیس خواجهئیان، رئیس دانشکده تجارت و بازرگانی، آقای دکتر طاهر روشندل اربطانی، رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران؛ آقایان عرفان رامین و میثم صمدی، کارگزاران دانشکده؛ و اعضای هیئتعلمی دانشکده شامل آقای دکتر داریوش طهماسبی، معاون دانشکده؛ آقای دکتر محمدمهدی لطیفی، مدیرگروه مدیریت خدمات و اکوسیستم بازرگانی؛ آقای دکتر احسان سلطانیفر، آقای دکتر سعید اسلامی بیدگلی و خانم دکتر سمیرا سلیمانزاده حضور داشتند.
در ابتدای این دیدار، دبیرکل اتاق تهران آقای دکتر وردینژاد، با ابراز رضایت از همکاریهای اخیر و موفق دانشکده با اتاق، بهویژه طراحی جایزه ملی تجارت مسئولانه و کسبوکار پایدار، که ورود دانشگاه تهران به معتبرترین نشان بخش خصوصی یعنی امینالضرب، را به همراه داشت، شرح مفصلی از نقش اتاق بازرگانی در بهبود فضای کسبوکار و تجارت کشور ارائه کرد. ایشان با اشاره به تجربیات خود در دوران سفارت در چین، به توضیح چگونگی استفاده از الگوهای توسعه تجارت در چین پرداخت و نقش دانشکده تجارت و بازرگانی را در این مسیر تبیین کرد.
در ادامه، رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران آقای دکتر روشندل اربطانی، در سخنانی تأکید کرد که دانشکده تجارت و بازرگانی و سایر مجموعههای دانشکدگان مدیریت میتوانند نقشی اساسی در تسهیل و بهبود تجارت کشور ایفا کنند. ایشان همچنین از اتاق بازرگانی دعوت کردند تا همکاریهای خود را با این دانشکده گسترش داده و در راستای ارتقای فضای کسبوکار و توسعه تجارت کشور، گامهای مشترک بیشتری بردارند.
آقای دکتر خواجهئیان، رئیس دانشکده تجارت و بازرگانی، نیز به نوبه خود با ستایش از رویکرد عملگرایانه اتاق و دانشکده، این همکاری را نمونهای موفق از پروژههای مشترک دانست که بدون نیاز به انعقاد تفاهمنامه، پروژهها بهسرعت تعریف و به نتیجه رسیدهاند و هر دو طرف تعهدات خود را در مدت چهار ماه بهطور کامل اجرا کردهاند. به گفته وی تاسیس دانشکده تجارت و بازرگانی در کنار دانشکده کسبوکار، نشاندهنده عمق بینش و نگاه استراتژیک سیاستگذاران دانشگاه تهران است و این دانشکده اکنون آمادگی کامل دارد تا ارزشهای علمی قابل توجهی در حوزههای مختلف اکوسیستم تجاری کشور ایجاد کند. دکتر خواجهئیان اعلام کرد: «حال که این موفقیتها به دست آمده، زمان آن فرارسیده است که برنامههای بزرگتر را با توجه به تجربیات پیشین پیگیری کنیم و با اتکاء به این تجارب، همکاریهای مشترک را گسترش دهیم».
در مجال دیگری از این رویداد، اعضای دانشکده، ایدهها و پروژههای تحت مطالعه خود را نیز معرفی کردند. خانم دکتر سلیمانزاده به تنظیمگری تجارت اشاره کرد و از تلاشهای انجام شده در این زمینه تحت رهبری خود سخن گفت. آقای دکتر سلطانیفر، نیز با اشاره به برنامههای دانشجویی، مشارکت دانشجویان دانشکده در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) و برنامه تلویزیونی بازرگان که با حمایت اتاق اجرا شد را مورد توجه قرار داد. آقای دکتر اسلامی بیدگلی مجموعهای از پیشنهادها از جمله ایجاد صندوق وقفی (Endowment Investment) و نشستهای مشترک دائمی برای تأثیرگذاری بر سپهر تجاری کشور ارائه کرد. آقای دکتر طهماسبی، معاون دانشکده، اقدامات این دانشکده برای بهبود کیفیت آموزش و رعایت استانداردهای آموزشی را مطرح کرد و آقای دکتر لطیفی، مدیرگروه مدیریت خدمات و اکوسیستم کسبوکار، به تلاشهای صورتگرفته در بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی رشته مدیریت بازرگانی اشاره کرد.
در بخش دیگری از این نشست، از هیئت اتاق، آقای ملکی، معاون امور مجلس و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، فهرستی از اقدامات قابلاجرا در زمینه دغدغههای دانشکده ارائه داد و شیوههای عملی برای اجرای آنها را تشریح کرد. آقای بیدگلی، مدیر امور تشکلهای اتاق، با ستایش از مدیریت خردمندانه دانشکدگان در حادثه ازدستدادن یکی از دانشجویان دانشکده مدیریت، به مواردی اشاره کرد که میتواند شرایط بهتری برای کاریابی و استخدام دانشجویان فراهم آورد. او تأکید کرد که دانشجویان بهعنوان نیروی انسانی بسیار مورد تقاضای صنعت و بازار هستند و از دانشکده تجارت خواست که سرمایهگذاری بیشتری در معرفی دانشجویان به کارفرمایان انجام دهد. خانم دکتر تجدد علیزاده نیز به دلیل نقش فعالی که در هماهنگی و اجرای بندهای همکاری ایفا کردند، مورد قدردانی قرار گرفتند.
در نهایت، محورهای همکاری مشترک اتاق بازرگانی تهران و دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران مورد توافق قرار گرفت که عبارتاند از:
۱. حمایت و ارتقای رؤیتپذیری دانشکده
حمایت اتاق بازرگانی از حضور تجار، بازرگانان و تشکلها در دانشکده تجارت و بازرگانی و انتشار اخبار آن در رسانههای طرفین بهمنظور ارتقای دسترسی و رؤیتپذیری دانشکده در میان بازرگانان و تجار انجام شود.
۲. همکاری در برگزاری کنفرانسها
پیشنهاد شد کنفرانس تجارت و بازرگانی دانشکده با کنفرانس اقتصادی اتاق بازرگانی یکپارچه شود.
۳ . ایجاد فضای فیزیکی برای تعامل تجار
ایجاد فضای فیزیکی در محیط دانشکده برای گفتوگو و تعامل تجار و بازرگانان، مشابه ایدههایی همچون کافه مدیران یا شامهای مدیریتی که در آن تجار، بازرگانان و فارغالتحصیلان با یکدیگر آشنا شوند.
۴. توسعه فعالیتهای دانشجویی
توسعه لیگ بازیهای کسبوکار دانشکده با همکاری اتاق بازرگانی و در مقیاس بزرگتر، برگزاری لیگ تجارت (Business League) صورت بپذیرد.
۵. همکاریهای آموزشی
دانشکده تجارت و بازرگانی بهعنوان بازوی آموزشی اتاق بازرگانی در نظر گرفته شده و عملاً کلیه یا غالب آموزشهای مورد نیاز اتاق در این دانشکده برگزار خواهد شد. این همکاری با بخش آموزش فناوری اطلاعات (ITech ) اتاق بازرگانی صورت خواهد گرفت.
۶. دورههای آزاد سازمانی
طراحی و برگزاری دورههای آزاد سازمانی توسط دانشکده تجارت و بازرگانی بر اساس نیازهای اعلام شده اتاق بازرگانی و سپس معرفی این دورهها به اتاقهای شرکا و ذینفعان برای ثبتنام گروهی انجام خواهد شد.
۷. فرصتهای کارآموزی و بورسیه
ایجاد فرصتهای بورسیه برای دانشجویان بهمنظور تضمین ورود آنان به بازار کار و همچنین اطمینان برای کارفرمایان در خصوص کسب مهارتهای مورد نیاز توسط دانشجویان. در شرایط غیر بورسیه نیز فرصتهای کارآموزی مانند کاربینی و کارورزی فراهم خواهد شد.
۸. همکاریهای پژوهشی
انجمنهای عضو اتاق بازرگانی میتوانند سفارشهای پژوهشی خود را به دانشکده تجارت و بازرگانی ارائه دهند. این دانشکده یکی از اعضای لیست مورد خطاب برای ارسال پروپوزالهای پژوهشی است. اتاق بازرگانی تهران نیز تمایل دارد پروژههای خود را به این دانشکده واگذار کند و میتواند یکی از مجریان اصلی پروژهها باشد.
۹. حمایت از دانشجویان نیازمند
بنیاد نیکوکاری اتاق بازرگانی به دانشجویان نیازمند کمک خواهد کرد و امکان توسعه این حمایتها به سمت دانشجویان محروم دانشکده وجود دارد.
۱۰. پرورش نیروی انسانی
دانشکده بر روی پرورش دانشجویانی که بهعنوان نیروی کار در بازار فعالیت کنند، سرمایهگذاری خواهد کرد. این مشابه برنامه هدهانتر در لینکدین است.
۱۱. نشستهای فصلی برای ارزیابی پیشرفت
برگزاری نشستهای فصلی مشترک میان دبیرکل اتاق بازرگانی و رئیس دانشکده تجارت و بازرگانی برای بررسی پیشرفت امور و اصلاحات لازم در دستور کار قرارد دارد.
۱۲. تدریس شخصیتهای تأثیرگذار
مقرر شد دبیرکل محترم اتاق بازرگانی دو واحد درسی در دانشکده تجارت و بازرگانی (و رشته مدیریت رسانه از دانشکده کسبوکار) تدریس کنند تا دانشجویان با شخصیتهای تأثیرگذار و مسائل روز آشنا شوند. همچنین مدیران و کارآفرینان با معرفی اتاق، بهعنوان مدرس مدعو یا با انتقال تجربه، در ارتقای کیفیت آموزش مشارکت کنند.
۱۳. نشستهای ماهانه برای ارزیابی سیاستهای تجاری
برگزاری نشستهای ماهانه اعضای هیئت علمی و مدعوان اتاق با هدف گفتوگو و ارزیابی سیاستهای تجاری کشور. این نشستها همراه با تولید خروجیهای رسانهای خواهد بود.
۱۴. تدوین و ارائه سند سیاستی (Policy paper)
دانشکده بهطور منظم و سهماهه یا ششماهه، سند سیاستی را به اتاق بازرگانی تحویل خواهد داد. این اسناد در قالبهای مختلف رسانهای منتشر خواهند شد.
۱۵. ایجاد صندوق وقفی
با الهام از دانشگاههای معتبر جهان، ایجاد صندوق وقفی برای دانشگاه تهران از طریق فارغالتحصیلان امکانپذیر است. این نهادسازی با کسر پرداخت از ذینفعان انجام خواهد شد. مسئولیت این پروژه به آقای دکتر سعید اسلامی بیدگلی سپرده شد.
مقرر شد مصوبات این دیدار در چارچوب یک تفاهمنامه همراه با تقویم زمانی انجام هر یک از بندها پس از تعطیلات نوروز 1404 به تصویب دو طرف رسیده و آغاز شود.
در نتیجه گفتگوهای انجام شده، توافقهای مشترک میان اتاق بازرگانی تهران و دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران بهعنوان گامهای عملی برای تقویت همکاریها و ارتقای فضای تجاری کشور در آینده نزدیک به مرحله اجرا در خواهند آمد. این همکاریهای دوجانبه که بر اساس تجربیات موفق گذشته شکلگرفته، زمینهساز پروژههای جدید و اثرگذار خواهد بود. با ترسیم نقشهراه و اهداف کلیدی برای سال آینده، این همکاریها میتوانند تأثیرات مثبتی در بهبود فضای کسبوکار و تجارت کشور به همراه داشته باشند.