برگزاری نخستین نشست بازنگری همآفرینانه برنامه درسی مدیریت بازرگانی - دانشكده تجارت و بازرگانی commerce
برگزاری نخستین نشست بازنگری همآفرینانه برنامه درسی مدیریت بازرگانی
05 02 2025 05:30
کد خبر : 46901237
تعداد بازدید : 132
نخستین نشست بازنگری برنامه درسی مدیریت بازرگانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با حضور نمایندگان نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی روز دوشنبه ۱۵ بهمنماه در سالن کنفرانس دانشکده تجارت و بازرگانی برگزار شد.
در این جلسه، نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران، مرکز آموزشهای بازرگانی، فدراسیون واردات، کنفدراسیون صادرات، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز امور اصناف حضور داشتند و پیشنهادهای اولیه خود را برای بهبود و بهروزرسانی این برنامه ارائه کردند.
دکتر داتیس خواجهئیان، رئیس دانشکده تجارت و بازرگانی، ضمن تشریح دلایل تفکیک این دانشکده از حوزه مدیریت کسبوکار، تأکید کرد: "پیش از این، مدیریت بازرگانی بخشی از وظایف مدیریت کسبوکار را برعهده داشت، اما با احیای رشته مدیریت کسبوکار در دانشکده مربوطه، فرصتی فراهم شده تا مدیریت بازرگانی نقش اصلی خود را در توسعه اکوسیستم تجاری کشور ایفا کند". وی هدف این بازنگری را پرداختن به حوزههایی همچون صادرات و واردات، نمایشگاههای تجاری، ترانزیت و حملونقل بینالمللی و فعالیتهای رایزنان بازرگانی عنوان کرد و افزود که این تغییرات میتواند دانشگاه تهران را به بازیگری کلیدی در این عرصه تبدیل کند.
در ادامه، دکتر داریوش طهماسبی، معاونت دانشکده تجارت و بازرگانی، به اهمیت جایگاه رشته مدیریت بازرگانی در دانشکده پرداخت. همچنین دکتر سجاد خانی، عضو هیات علمی دانشکده، جزئیات اجرایی دریافت نظرات سازمانها و ادغام آنها در برنامه درسی جدید را تشریح کرد.
نمایندگان حاضر در این نشست، رویکرد دانشکده تجارت و بازرگانی در استفاده از خرد جمعی و بهرهگیری از تجربیات بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور را ستودند و پیشنهادهایی درخصوص دروس جدید ارائه کردند. بسیاری از آنها آمادگی خود را برای همکاریهای گستردهتر، ازجمله برگزاری کارآموزی، بازدیدهای تخصصی و تدریس مهمان اعلام داشتند.
دانشکده تجارت و بازرگانی در اقدامی نوآورانه و مشارکتجویانه، از سازمانها و نهادهای مرتبط دعوت کرد تا در فرآیند بازنگری برنامه درسی این رشته همکاری کنند تا برخلاف رویه معمول، که اغلب در جلسات محدود اعضای هیئت علمی صورت می گیرد، طراحی دروس متناسب با نیازهای واقعی بازار کار و صنعت انجام شود.
بر اساس تصمیمگیریهای این نشست، جلسات مشابه با حضور سایر نهادهای حاکمیتی و شرکتهای فعال در این حوزه ادامه خواهد یافت تا فرآیند بازنگری برنامه درسی مدیریت بازرگانی به شکلی جامع و کاربردی تکمیل شود.